Waja: Mohd Farhan
8:54 PTG | Author: Idris Bin Saleh

Waja

“ Kring…..!!!! kring…..!!!! “, loceng dibunyikan.Semua anggota di berek tentera bersekutu Somalia kelihatan agak kelam kabut menyiapkan diri dan menyarungkan boot masing-masing,Ramlan mengejutkan 4 lagi rakannya yang sedang mamai,”Rizal! Amir! Aman! Safwan! bangun lekas! Sarjan Eversmann sudah bunyikan loceng! ” teriak Ramlan kepada rakannya yang sedang menggeliat selepas tidur. Ramlan dan 4 lagi rakannya bergegas menyarungkan boot masing-masing dan melengkapkan pakaian celoreng patten U.S.lantas bergerak ke bilik persiapan untuk bermandi.

Selesai bersiap,kesemua 200 anggota askar mula berkawad membuat barisan memanjang berhadapan Sarjan Eversmann. Kemudian,ketua platun keluar secara berkawad berjalan ke Sarjan untuk memberikan laporan harian.”Hoo-ah!” teriakan menandakan selesai memberikan laporan oleh ketua platun Liutenant Ruiz. Memang menjadi amalan kesemua anggota di berek ini menggunakan teriakan “Hoo-ah!” sebagai tanda setuju atau selesai.Selepas beberapa senaman pagi,kesemua anggota dilepaskan untuk sesi bersarapan dan aktiviti harian tentera. “Hey Ramlan,sedap juga sarapan pagi ini. Terasa semacam pula” kata Rizal kepada Ramlan.Pagi itu mereka disediakan sarapan dengan sandwich.

Jarum jam yang tergantung di dinding bahagian hadapan berek menunjukkan waktu sudah pukul 7.30 pagi.Kesemua anggota Rejimen Renjer Batalion-3 Bersekutu ke-75 ada yang sedang bermain bola keranjang, ada yang sedang memeriksa senjata mereka, ada juga yang kembali tidur.” Hey kamu,mana Safwan dan Ramlan?” Tanya Rizal kepada Amir yang sedang membelek cartridge raifal M16 nya. “Hurm,mereka berdua mungkin sedang membuat latihan menembak di belakang berek”, jawab Amir dengan mimik muka kurang pasti tetapi yakin dengan jawapannya.Termenung Rizal sejenak,Amir agak pelik dengan kelakuan Rizal tersebut.” Ehh,mengapa kau ni Rizal? Semacam saja aku lihat”, tanya Amir kepadanya.”Entahlah,tidak tahu mengapa harini aku rasa seperti terlalu rindukan isteri dan anakku di Malaysia.Agak peliklah,seperti aku tidak akan berjumpa dengan mereka lagi”,kata Rizal dengan muka seakan tenang tetapi hatinya berderau.”Ishh kau ni.Tak baik kata begitu.Biasalah,siapa tidak rindu akan keluarga yang ditinggalkan berjauhan.Tidakkah begitu?”,jawab Amir yang cuba menegah kata Rizal.Sedang mereka bersembang,Kapten Steele datang entah dari mana menegur kami dengan wajah ceria.Ramlan kembali mencari rakannya Safwan dan Ramlan.

Secara tiba-tiba,loceng berek berbunyi dengan nyaring buat kali kedua pada hari tersebut “ kring..!! kring..!!, Attention to all units,proceed to briefing room now! ”. Kesemua anggota terperanjat dengan pengumuman tersebut kerana kemungkinan ada misi yang akan dijalankan pada hari tersebut. Safwan sebagai ketua rejimen GGK di dalam battalion tersebut bergegas ke bilik briefing. Di dalam bilik itu,Jeneral Garrison menyampaikan taklimat,pada bahagian akhir taklimatnya, “ MH-60 Black Hawks and supported by A/MH-6 Little Birds will provide the air cover for this mission with miniguns and equipped with 2.75 TOW Rockets . We’ll be back in an hour. Mission launch code is “IRENE”

Jam berdetik menunjukkan waktu 10 pagi, kesemua ketua unit yang dipanggil tadi keluar. “ Hey kamu berempat mari lekas,hari ini ada misi akan dijalankan.Objektif misi ini adalah menangkap ketua pengganas militia Farrah Aidid ”,Safwan memberikan taklimat tentang misi pada hari itu kepada skuad nya tentang misi mengejut yang akan dijalankan.Farrah Aidid merupakan ketua puak pengganas militia yang telah banyak melakukan pembunuhan rakyat di Somalia.”Baiklah,Ramlan kau menjadi skuad penyokong dengan menggunakan Mesingan M249-SAW,Amir dan yang lain akan menggunakan senjata asal masing-masing.Aku mahu 10 minit lagi semua sudah siap dengan gear masing-masing.Hoo-ah! ”. Kemudian,mereka berlima ke surau sebentar menunaikan solat hajat memohon pertolongan.

Deruman enjin helikopter Black Hawk memenuhi ruang telinga kesemua 102 anggota yang sudah bersiap dengan gear masing-masing. Kapten Steele yang mengetuai kesemua anggota Rejimen Renjer Bersekutu ke-75 berdiri di gerbang hadapan berek,”Chalk Four! Move Out! “ ,arahan diberikan kepada kesemua anggota dengan callsign Chalk Four. Kesemua anggota mengambil tempat di helikopter dan humvee yang telah ditetapkan.” All units,green light!”,suara dari operator di berek memberikan kebenaran kesemua unit darat dan udara berlepas. Sarjan Durant yang memandu helicopter black hawk dengan callsign Super 61, menarik perlahan picu pelepas injap dan helikopter itu terapung di udara. Kelihatan juga 5 buah Humvee berjalan di dalam satu barisan keluar dari pintu pagar berek utama. Ketika perjalanan,Safwan memeriksa laras raifal M4A1 sambil Sarjan Eversmann memberikan kata semangat kepada semua anggota Chalk Four melalui saluran radio dua hala. Kelihatan black hawk Super 62 melintasi Super 61 dengan kelajuan separa laju.Ada dikalangan renjer U.S. yang memeriksa gear masing-masing dan Ramlan menolong Sarjan Twombly mengisi 200 butir peluru ke dalam cartridge.Kedengaran suara radio asyik berbunyi dari mula kami berlepas. “ All units ‘IRENE’! I Say again ‘IRENE’! ”,Kolonel Matthews di black hawk C2 iaitu heli pemerhati. Kolonel Matthews akan mengko-ordinatkan dan mengurus segala perjalanan setiap helikopter di dalam misi ini.

Sekitar 20 minit kemudian,kelihatan dari kawasan udara kami lalui kota neraka Somalia dan di atasnya berkepulan asap hitam menebal menutupi sebahagian besar pandangan ke kota tersebut akibat daripada pembakaran getah tayar. “Mengapa ada pembakaran getah tayar berlaku di bawah sana? ”,tanya Aman kepada Sarjan Ruiz. “ Oh,ianya merupakan signal kepada puak militia menandakan askar bersekutu datang berperang.”, jawabnya dengan loghat perancis yang kurang jelas konsonannya. Tidak lama kemudian,Sarjan Eversmann mengarahkan krew heli menjatuhkan tali,”Ropes! Now! ”. Tali dijatuhkan, kesemua anggota chalk four diturunkan ke tanah kota Somalia dengan menggunakan tali secara kombat di posisi helikopter Super masing-masing. Kesemuanya berjumlah 4 buah helikopter black hawk berpandukan koordinat yang telah diberi oleh Kolonel Matthews iaitu setiap satu akan menurunkan anggota chalk four di empat penjuru sebuah bangunan target secara kombat dan teratur.Dengan lafaz Bismillah dan kecekalan para Komando GGK, kelima-lima anggota GGK iaitu Aman,Ramlan,Rizal,Amir dan Safwan bergerak turun ke tanah menggunakan tali dengan selamat.

Sesampai kesemua anggota chalk four ke tanah, mereka dengan pantas dan mantap membuat defensive perimeter di setiap 4 penjuru bangunan target bagi memudahkan kolum anggota darat yang menaiki humvee memasuki kawasan target. Tembakan pertama dilepaskan oleh puak militia ke arah anggota chalk four dari heli Super 61 iaitu yang berada di bahagian kanan kawasan target. Walaupun ianya tersasar, tetapi sudah cukup mengejutkan semua anggota termasuklah lima anggota dari GGK. Ramlan dengan pantas berbaring kombat terus menghalakan mesingan M249-SAW ke arah puak militia yang berlari-lari anak mencari tempat perlindungan. Tembakan selari dilepaskan oleh Ramlan dan kelihatan seorang pihak musuh jatuh tersembam ke tanah akibat mengena peluru dari tembakan mesingan Ramlan.” I need two men cover this corner! ”. Mendengar arahan Sarjan Eversmann itu,Ramlan dan Amir dengan pantas menetapkan posisi seperti yang diarahkan.Kemudian,secara tiba-tiba tembakan bertubi-tubi dilepaskan oleh pihak musuh ke arah anggota chalk four di corner tersebut.Amir menarik picu raifal M16A2 nya melepaskan tembakan ke arah penembak 50.Caliber pihak musuh.

Kedengaran suara radio jaluran heli Super hingar-bingar kerana memberikan situasi masing-masing.”This is Super 61.Chalks on the ground, going into holding pattern ”,oleh Sarjan Durant.” This is 62. Delivered Chalks, going into cover pattern ”, oleh Sarjan Clifton. “Super 64, take up an overhead pattern to provide sniper cover ”.

Suasana kota Somalia di kawasan target betukar menjadi kawasan berterbangan peluru tidak henti-henti yang kadangkala melepasi hanya seinci dari kedudukan kepala anggota chalk four. Kapten Steele yang memimpin bersamanya 10 orang anggota berada di bahagian penjuru kiri target menghadapi kesusahan apabila terpaksa melawan tembakan dari pihak musuh yang terlalu ramai dan kadangkala melepaskan roket RPG atau Rocket Propelled Grenade ke arah mereka.”Safwan! secure perimeter ini dengan Aman! Rizal cover belakang kamu! Bergerak! ”, arahan diberikan oleh Kapten Steele dengan berbahasa melayu beberapa kerat. Sedang mereka bertiga mengambil kedudukan yang selamat,secara tiba-tiba tembakan meluru dilepaskan oleh pihak musuh bertubi-tubi ke arah mereka.Safwan dengan pantas menghalakan laras M4A1 Carbine Grenadier ke arah segerombolan pihak musuh yang sedang berlari ke arah mereka. Dengan lafaz bismillah,Safwan melepaskan tembakan ke arah pihak musuh secara tepat dan mengena sasaran. Aman juga melepaskan tembakan secara sebutir demi butir selari ke arah pihak musuh yang cuba menghendap curi di sebalik dinding batu. Sedang mereka sibuk melepaskan tembakan, kedengaran Sarjan Rizal meraung di belakang mereka,”aaarrrgghhhh..!! peluru musuh mengenaku di tangan!”,jerit Rizal kepada 2 orang rakannya. Peluru 50.Caliber musuh mengenai di bahagian lengan kiri Rizal, darah memancut keluar dari bahagian luka tersebut. “ Aman! Kau hubungi pihak medic bergegas ke sini sekarang! Aku akan cuba menutup bahagian luka ini buat sementara.Lekas!. ”,Safwan terpinga-pinga memberikan arahan supaya pasukan medik dikejar ke tempat perimeter mereka.

Di pangkalan, Jeneral Garrison memberikan arahan kepada kolum anggota darat yang diketuai oleh Colonel McKnight supaya bersedia memasuki kawasan target untuk menangkap tahanan yang dikehendaki pentagon. Panggilan request untuk anggota medic dihantar ke lokasi perimeter Kapten Steele sampai ke jaluran radio didengari Kolonel Matthews dari heli C2. Lantas satu unit medic di pangkalan diatur menggunakan heli black hawk dengan callsign Super 68 dan diarah menghantar unit medic ke lokasi berkenaan. Selepas lebih kurang setengah jam lamanya anggota chalk four berbalas tembakan dengan pihak musuh, barulah mereka dapat mengekalkan perimeter di sekitar empat penjuru bangunan target. Apabila keadaan di penjuru kanan target mulai reda, Ramlan memberikan pengesahan kepada Kapten Steele, “ Kapten Steele,corner di bahagian kanan target secured ”. Kemudian kesemua empat penjuru sudah dipastikan, kolum anggota darat diberikan kebenaran memasuki dan membuat breach attack terhadap bangunan target. Kesemua 5 humvee di letakkan di dalam posisi defensive untuk menghalang tembakan pihak musuh dari terus mengena ke arah anggota chalk four yang akan menyerbu bangunan target.

Sudah mulai sejam sejak mula misi Irene ini, Ramlan memandang ke sekitar melihat di setiap penjuru target yang sudah dikuasai anggota chalk four. Ramlan kadangkala terbias pandangannya dek mayat musuh yang bergelimpangan di kawasan target akibat ditembak. Secara tiba-tiba,kepala Ramlan seakan terhentak dan pandangannya mulai kabur dan dia seperti khayal tidak keruan.Kemudian,beliau mendengar jeritan Amir kepadanya tetapi dengan nada yang tidak jelas, entah mengapa begitu secara tiba-tiba.Akhirnya,Ramlan rebah tersembam ke tanah.Ramlan telah terkena tembakan musuh pada bahagian hadapan kepala yang hampir menghancurkan tulang di dahinya.Amir meraung dengan rasa geram,sambil Liutenant Ruiz membalas tembakan musuh yang menembak Ramlan.Setelah itu,Amir membuat laporan menerusi radio kepada C2, “ C2 ini Amir, status K.I.A. Ramlan ”.Mendengar laporan itu berkumandang di jaluran,semua anggota chalk four merasakan pemergian Ramlan sebagai seorang pejuang gagah berani.Safwan dan aggota GGK yang lain bersedih apabila mengetahui kematian Ramlan tetapi mereka tetap cekal dan menumpukan perhatian. Di pangkalan,Jeneral Garison terasa sedikit kecewa dengan kejadian itu,tetapi dia sudah lali dengan kejadian seperti itu.Kolonel McKnight mengarahkan Liutenant Ruiz supaya membuat defensive perimeter di hadapan bangunan target. Kemudian,Ruiz mengarahkan anggota di bawahnya bergerak menuju ke humvee untuk membuat defensive perimeter bagi kolum anggota darat yang sedang menguruskan penangkapan tahanan yang dikehendaki.Sedang Ruiz mengacu-acukan laras raifalnya ke bangunan berdekatan,tiba-tiba peluru musuh menembusi tepat di bahagian kanan dadanya lantas mengakhiri hayat hidupnya di situ juga. Amir terkejut dengan kejadian itu dengan segera beliau dan beberapa anggota lain menarik jasad Liutenant Ruiz ke tempat selamat.Kolonel McKnight menjerit meminta anggota chalk four lain menumpukan sepenuh perhatian agar tidak ada lagi kejadian seperti tadi. “ McKnight this is General,load the prisoners immediately and move out from the target or many men will be wounded ”, Jeneral Garison memberikan arahan kepada kolum anggota darat.

Safwan yang sedang melawan tembakan musuh berhenti menembak,dan beliau berfikir sejenak. Hatinya sudah rasa tidak keruan, kerana pada asalnya misi ini dijangkakan masa durasinya selama sejam sahaja tetapi apabila direnung pada hari tersebut sudah melebihi satu jam setengah misi ini berjalan. Sedang beliau mengelamun,Sarjan Eversmann menjerit kepada Safwan. “ Hey! Pertahankan perimeter ini! Jangan kau leka walau satu saat! ”,jerit sarjan itu kepadanya dengan sedikit pelat tetapi dengan penuh tegas dan cukup utntuk mengejutkan Safwan dari lamunannya.

Di dalam bilangan, sudah 2 orang anggota chalk four terkorban meninggalkan nama dan seorang anggota telah cedera dan dihantar pulang ke pangkalan menaiki heli iaitu Sarjan Rizal. Kesemua anggota sudah mulai lemah serba sedikit kerana pergerakan musuh yang lincah bersembunyi di sebalik kenderaan di tepi jalan dan di tepi sisi bangunan.Jam menunjukkan waktu pada pukul 2.00 tengah hari. Cuaca pada ketika itu terlalu ekstrem dengan matahari yang memancar liar bersama sinaran cahayanya dengan haba yang alakada panasnya namun cukup menyeksa. Amir kelihatan tenang menghalakan raifalnya ke arah liku-liku jalan. Namun dapat dilihat linangan air matanya mengalir membasahi pipinya hingga ke anak dagu dan terus air tersebut terlepas ke tanah membawa bersama kesedihan hati mengenangkan rakan seperjuangan yang terkorban barusan sahaja akibat berjuang dengan kecekalan hati yang tinggi. Ramlan amatlah rapat dengan Amir ketika hayatnya masih ada. Kerana Ramlanlah Amir memasuki skuad komando Gerup Gerak Khas ATM dengan jayanya.Ramlan sudah dianggap seperti abangnya sendiri. Namun,Amir tetap dengan perjuangannya dan beliau tidak akan jatuh di dalam lubuk kesedihan. Beliau jadikan kematian rakannya sebagai satu pencetus semangat.Berjuang!

Kolonel McKnight akhirnya Berjaya menawan kesemua tahanan yang dikehendaki.Apabila siap segala tahanan ditawan,McKnight memberikan laporan kepada C2 yang sedang melakukan pusingan orbit di sekitar kawasan udara target. Operator dari C2 membrikan lampu hijau kolum anggota darat untuk bergerak keluar dari kawasan target dan pulang ke pangkalan. Baru beberapa meter sahaja humvee tersebut beredar, secara tidak semena-mena peluru RPG menghentam badan kereta humvee lalu menyebabkan letupan yang kuat. Keadaan menjadi hingar binger dan kelam kabut seketika,semua anggota chalk four yang berada di sekeliling bangunan target lantas bergegas membuat defensive perimeter di sekeliling kenderaan humvee yang lain. Letupan tadi telah menyebabkan 5 orang anggota chalk four terkorban dan 2 orang tahanan terkorban.

Akhirnya, Kolonel McKnight membuat keputusan agar kesemua anggota kolum darat bergegas keluar pada waktu itu juga. Baki 4 humvee yang masih selamat bergerak keluar dari kawasan itu dan meninggalkan anggota chalk four kolum udara.Sarjan Eversmann membuat panggilan radio kepada Kapten Steele dan mengatakan bahawa mereka perlu beredar lekas ke kawasan exfiltration untuk anggota kolum udara. Kawasan heli akan mendarat untuk mengangkut kesemua anggota chalk four yang ada hanyalah jaraknya lebih kurang 7 blok bangunan dari bangunan target. Kapten Steele mengarahkan kesemua anggota chalk four bergerak secara perlahan dan dalam posisi defensive masing-masing bergerak ke kawasan exfiltration. Kelihatan Safwan mendahului pergerakan anggota yang lain bergerak secara kombat dan berhati-hati. Namun,pihak musuh menyedari pergerakan mereka dan melepaskan tembakan bertubi-tubi ke arah posisi anggota chalk four. Lantas semua anggota kelam kabut mencari tempat perlindungan. Sedang mereka membalas tembakan pihak musuh,raifal Amir kehabisan peluru. Amir dengan pantas reload raifalnya namun belum sempat beliau menarik picu senjata itu,peluru pihak musuh terlebih dahulu menembusi tepat di kepala Amir dan mengakhiri hayat hidupnya. Safwan tersedar lalu memanggil Sarjan Eversmann supaya membuat tembakan cover. Safwan memanggil beberapa anggota lain untuk meletakkan jasad Amir di tempat yang selamat.Sedikit mimic sedih pun tidak terlihat di wajah Safwan namun pada hakikatnya dia sedang bersabar menahan perasaannya.

Setelah beberapa ketika, anggota chalk four bergerak semula. Sekali lagi mereka berarak secara kombat melalui blok-blok bangunan terbiar. Amir dan Aman mengekori mereka dari belakang. Amir secara tibatiba tersungkur kerana peluru musuh terkena pada bahagian pergelangan kakinya. Ketika usaha Rizal ingin berdiri semula,usahanya itu gagal dan terus peluru kedua menusuk bahagian tengkuknya memutuskan salur darah utama. Darah memancut keluar dari luka tembakan itu, Aman cuba menahan bahagian atas luka untuk mengelakkan darah dari keluar. “ Medic ke sini sekarang! ”,jerit Aman kepada sebilangan anggota chalk four yang sedang bergerak tidak jauh di hadapannya.Belum sempat mereka mengubati luka tersebut,Rizal sudah tidak bernafas lagi dan matanya terbeliak dengan mimik muka seakan tersenyum.Mendengar kejadian ini, Safwan semakin tidak sedap hati.Beliau cuba lebih menumpukan perhatian apabila bergerak.Hanya tinggal 2 orang askar GGK yang masih hidup iaitu Safwan dan Aman. Ramlan dan Amir sudah terkorban dan Rizal dihantar pulang ke pangkalan kerana tercedera tadi. Hati Safwan semakin tidak keruan. Anggota chalk four lain juga semakin gelisah.

Kapten Steele membuat panggilan kepada C2 agar menghantar heli untuk exfiltration ke kawasan yang ditetapkan. Sedar tidak sedar mereka sudah berjalan melepasi 5 blok bangunan. Tidak lama kemudian,kesemua anggota chalk four yang masih hidup tiba ke kawasan exfiltration dengan selamat tetapi mereka terpaksa bersabar dan membuat perimeter di sekitar kawasan tersebut sambil menantikan heli yang akan mengangkut mereka pulang ke pangkalan. Secara tiba-tiba, sedang anggota chalk four membuat perimeter di kawasan sekitar, pihak musuh mara dari celah-celah bangunan dan mereka melepaskan tembakan. Anggota chalk four yang terakhir yang masih hidup ini berjuang mati-matian dengan melepaskan tembakan bertubi-tubi ke arah musuh. Safwan dengan gagah beraninya mara ke hadapan dan melancarkan grenad melalui pelancar grenad pada raifal M16 nya.Aman juga dengan pantas mencapai grenad yang terlekat di baju kali pelurunya lantas menarik keluar picu keselamatan dan melontar bom tersebut. Usaha mereka berjaya melemahkan pihak musuh.Kapten Steele menjeritkan kata-kata semangat yang mampu diucapnya bagi menyemarakkan semangat berjuang di dalam diri anggota chalk four. Namun akhirnya,Kapten Steele terkorban dan Sarjan Eversmann juga turut terkorban akibat terkena tusukan peluru masing-masing di kepala.Kesemua anggota yang tinggal bersepakat menjadikan Sarjan Safwan sebagai kapten mereka bagi menggantikan Kapten Steele.

Dengan segala kudrat yang ada, Safwan mengarahkan anggotanya membuat defensive perimeter dan melemahkan pihak musuh dengan menggunakan bom tangan. Akhirnya setelah beberapa lama bertarung di medan perang kota Somalia,heli yang dinanti-nanti tiba. Krew dari heli melepaskan tembakan ke arah musuh menggunakan minigun sebagai cover apabila anggota chalk four menaiki heli tersebut. Selepas heli tersebut mencecah bumi, Safwan mengarahkan semua anggotanya menaiki heli sambil dia dan Aman jaga dari belakang. Beberapa ketika kemudian,kesemua anggota chalk four yang terakhir masih hidup selamat dihantar pulang ke pangkalan. Semua yang terselamat mengalami pelbagai luka teruk di anggota badan merek akibat terkenan peluru hantu pihak musuh.Walaupun mereka Berjaya menangkap tahanan yang dikehendaki,misi ini tetap dikatakan gagal kerana terlalu ramai anggota yang terkorban.

Semua anggota chalk four yang terkorban ketika bertempur di kota Somalia ada yang jasad mereka sempat dibawa pulang,dan ada yang tidak dapat diselamatkan jasadnya. Anggota GGK yang terkorban diberikan penghormatan yang tinggi oleh kesemua Rejimen Renjer Batalion-3 Bersekutu ke-75 dan jasa mereka dikenang sebagai pejuang gagah berani yang tidak kenal erti mati dan sentiasa berkhidmat menabur bakti untuk keamanan.Kesemua anggota yang terkorban diberikan penghormatan terakhir pada keesokan hari misi Irene dijalankan.Sarjan Safwan dinaikkan pangkat secara rasmi kepada Kapten dan diberikan pingat ‘Gagah Perkasa Berani ‘ oleh Agung Malaysia rentetan dari perjuangannya yang mantap ketikak misi tersebut. Aman diberikan pingat ‘Wira Perkasa’. Rizal pula kembali pulih dari sakitnya selepas dua minggu terlantar di atas katil. Kesemua mereka menunjukkan sifat kepahlawanan yang tinggi bagi menabur bakti menjalankan amanah negara.

This entry was posted on 8:54 PTG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 ulasan: